lørdag 7. august 2010

Brød


Jeg er blitt spurt om oppskriften på brødene mine og det er jo alltid hyggelig når det er noen som liker de =) Oppskriften er til tre store brød. Du trenger:

1 kg siktet spelt
500 gr sammalt spelt
200 gr spelt flak
300 gr havregryn
200 gr gresskarfrø (ev. solsikkefrø)
100 gr sesamfrø
2 ss "fiber HUSK"
1 ss havsalt
1,2-1,4 liter vann
10 gr gjær
3 ss olivenolje
3 ss honning

Alt det tørre blandes før vannet, som er på 37 grader, helles gradvis over og blandes med det tørre i bollen. Olje og honning has i til slutt. Alt eltes godt. Deigen er litt klissete så jeg bruker skje for å fordele det over i tre ferdigsmurte brødformer. Formene tildekkes og kan heve til dobbelt størrelse gjerne i flere timer dersom du har tid til det. Brødene stekes på 220 grader i 50-60 minutter alt etter ovnen.


Jeg kjøper spelt flak (Dinkelflocken) på helsekostbutikk. Jeg blander også inn soyaflak (Soyaflokker fra Jonassen & Co, se bilde) som jeg også kjøper på helsekostbutikk. Da tar jeg ca 100 gr av hver.
Fiber HUSK gjør brødene mer saftige.


Jeg bruker Hefe tørrgjær, også kjøpt på helsekost. Det er en organisk gjær som er snillere for magen enn den vanlige du får kjøpt i butikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...