mandag 9. august 2010

Frukttrær på plass


Da vi flyttet inn i huset vårt for 3 år siden, grov vi opp hele hagen og fjernet alle trær forutenom en Roseheggtorn som stod i hjørnet av hagen. Vi la på nytt lass med plantejord og rullet ut ferdigplen. Det var en grei løsning siden vi har hund. Siden den tid, har vi ikke gjort så mye annet med hagen vår, da vi har prioritert å bygge ut terrassen og uterommet vårt. Etterhvert viste det seg at Roseheggtornen ikke var noe friskt tre. Jeg forhørt meg med en gartner som kunne fortelle at klimaet vårt ved kysten er for surt for denne type tre. På bildet under står treet helt til venstre. Det er ikke akkurat det mest frodige.


Da tok vi en kjapp avgjørelse om å fjerne treet og heller plante frukttrær. Nå har vi derfor gått til anskaffelse av et morelltre og to epletrær. Morelltreet er av typen Sunburst og vil bære store og kjøttfulle mørkerøde moreller. Ååå som jeg gleder meg til vi får bær på det! Mmm!
Epletrærne er av ulik type. Det ene heter Rød aroma og det andre Discovery. De egner seg godt både til å spise rå og til matlaging.

På bildet øverst står morelltreet helt til venstre. Vi har plantet dem med 4 meters avstand og tatt hensyn til at det vil bli store trær.

Jeg har mange planer for hagen ;-) På sikt skal vi plante hekk langs gjerdet samt få oss litt flere buskvekster. Men med små barn må vi også ta hensyn til at uteområdet skal vært en plass for utfoldelse og lek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...