søndag 29. mai 2011

Roma



I mars 2007 hadde vi en fantastisk langhelg i Roma.
Grunnen for at jeg nå lager et blogginnlegg om turen, er fordi jeg ble oppfordret av Drømmehjerte som fikk tur til Roma i julegave.

På fire dager fikk vi med oss de viktigste severighetene, drukket mye vin og spist mye pizza :), shoppet Italienske sko og spist italiens is. Vi var heldig med været og hadde oppe i 22 grader på dagtid og ble faktisk solbrente når vi satt på uterestaurantene på Piazza Navona.

Vi bodde på hotel Trajano som ligger i Via 4. Novembre. Det var sentrumsnært og vi kunne gå til de fleste severdighetene, shoppiggatene og piazzaene. Hotellet var firestjernes og hadde fin standard.

De viktigste serverdighetene er Colosseum, Pantheon, Trevi-fontenen, Spansketrappen, Latinerkvarteret Trastevere, Peterskirken og Vatikanmuseet.
I tillegg fikk jeg med meg stoffbutikken Bassetti Tessuti.
Alle stoffelskende bloggere bør ta seg en tur innom der. Beregn god tid! ;-)

Mens vi gikk rundt i Romas vakre gater så vi til stadighet Dan Browns beskrivelser i fra boka Engler og Demoner. Utrolig fascinerende å ha vært i Roma etter å ha lest boka hans.

Bildet øverst er av en Fiat 500 som nå er kommet i en ny versjon.
Jeg liker helt klart denne gamle versjonen best!


Disse to bildene er tatt fra Latinerkvarteret Trastevere og viser elva Tiber som går gjennom Roma.


Rune uten for Colosseum.


Pantheon i sin fulle prakt mitt inne i byen. Fantastisk bygg!


Trevi-fontenen er nydelig og spesielt fin på kveldstid når den er opplyst fra vannbassenget foran den.



Bybilder av de trange gatene og de karakteristiske romerske bygningene.



Spansketrappen ser man så vidt bak meg på dette bilde ;-).
Ellers så har reisefølget mitt tatt bilde av bilen, en Maserati sies det ;-)
Og så en ordenlig minibuss!


Peterskirken og Vatikanmuseet.
Det øverste bildet til venstre er av Petersplassen og utsikt ut over byen.
Peterskirken nedenfor der og Vatikanet nederst.
Øverst til høyre, taket i Vatikanmuseet. Bilde under der, inne fra Peterskirken.
Nederst, skapelsen av Leonardo Da Vinci som er malt i taket i Vatikanmuseet.

Roma kan anbefales! :)

1 kommentar:

  1. Hei

    Nå ble jeg inspirert til å reise, pakke sekken og dra.

    God søndag!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...