søndag 1. mai 2011

Påsken 2011

Den store overraskelsen for påsken var overnatting på Ishotellet i Jukkasjärvi.
Vi hadde 10 års bryllupsdag 5. april og jeg overrasket min kjære mann med en overnatting i
5 minusgrader! Man kan si at det var kontrastfylt når vi tenker 10 år tilbake på da vi giftet oss i Kuala Lumpur i 35 plussgrader!
I forkant av oppholdet var jeg bekymret for at ishotellet skulle ha smeltet for mye til at vi kunne overnatte der. Jeg ringte flere ganger den siste uken for å forsikre meg om at det fortsatt stod. Det hadde vært varmegrader i flere uker og våren var i anmarsj, men de kunne likevel holde 5 minus inne i hotellet.

Det ble en fantastisk opplevelse!
Innendørs stod nesten alt slik det ble laget i desember. Det eneste som var sperret av var en korridor med snørom, kapellet og deler av isbaren. Ellers var alt inntakt. Jeg hadde på forhånd ordnet med mine foreldre at vi kunne låne bilen fra hytta og at de kunne være barnevakt for Hannah.
Vi kjørte innover nord-Sverige i et par timer før vi var fremme på det lille stedet Jukkasjärvi.
I tilknytning til ishotellet har de også vanlig hotellfasiliteter med overnatting i varme rom. Dette må til når ishotellet har kunder fra hele verden som ikke er vant til slike kalde omgivelser som oss andre nordboere. Mens vi var der, var det blant annet folk der fra Japanog USA.
I resepsjonen dagen etterpå forstod vi at det ikke var bare bare å overnatte i 5 minus.
Der stod det en sint kar og skjelte ut betjeningen om at han hadde fråset om natten og ikke fått sove!
He-he!!

Etter innsjekking var det sigtseeing i ishotellet.Vi kunne gå inn i alle rom og se oss omkring. Det finnes ikke dører, bare et forheng i filt inn til hvert rom. Det er innlagt ledlys i alle rom som gjør stemningen spesiell og fin.
Etterpå inntok vi en bedre middag i restauranten. Vi valgte hare og reinsdyr som var de lokale spesialitetene. jeg bestilte "Blue diamond", en drink med en svær isdiamant.
Fantastisk stilig og gjennomførti forhold til resten av stedet. Se bilde av drinken ovenfor.
Etter middagen bar det rett i baren ;-)

Absolutt icebar hadde selvsagt bare drinker med absolutt vodka. Gjennomført stilig bar med servering i isglass. Utrolig kult!

Etter noen drinker, var vi klar for høydepunktet, overnattingen!
Vi gjorde slik vi fikk beskjed om; vi kledde oss i ullundertøy og en lue og la oss i soveposen vi fikk utdelt.
Vi fikk fort varmen og sov godt helt til kl 5 om morgenen. Da trengte lyset inn gjennom isen og det ble veldig lyst. Men vi fikk sove igjen og ble ikke vekt før halv åtte med varm lingonbärsaft på sengen. Herlig! Vi dusjet og tok badstue før frokost i restauranten.
Vi var skjønt enige om at det hadde vært en uforglemmelig opplevelse!

Resten av påska ble tilbrakt på hytta på Bjørnfjell.
Der hadde vi fine dager med skigåing, aking, pølsegrilling og maling på egg. Vi hadde fint vær og hadde spesielt en nydelig påskeaften med topptur til Store Haugfjell på 824 m.o.h. Hannah voknet da vi kom på toppen og fikk med seg den fine utsikten. Nedfarten ble kanskje desto mer spennende med en mamma i forkant som sjanglet på sjelvende bein nedover skrentene. Klarte å holde meg på beina hele veien ned og selv med veltebøyle på pulken, klarte vi å tippe en gang. Det var ikke mye fart og gikk helt fint, heldigvis.
På kvelden var det badstue, lammelår og fyrverkeri i god Bjørnfjell-ånd ;-)

Nydelig utsikt over Ofotfjorden!